Fairtrade koffie en thee in restaurants van Brothers

Campagne Bunnik Fairtrade meet uitgangspositie

Medewerkers van de Brothers Horeca Groep rondom zittend van rechts naar links: Marco Peek, Bert Stoker, Judith Prins en Rob Peek. Staand rechts en links Sam Korteweg en Edward Mac Gillavry van het Platform Bunnik Fairtrade. Foto: Karel de Rijk.

BUNNIK – Bij Brothers Horeca Groep (BHG) werd het feit gevierd dat in alle zes restaurants van de groep, waaronder de discotheek in Bunnik, voortaan fairtrade koffie en thee wordt geschonken. De ingrediënten worden geleverd door leverancier Bean & Co.

BHG stapte over op fairtrade producten naar aanleiding van de Campagne Bunnik Fairtrade. ‘Vorig jaar bij de startbijeenkomst van de campagne waren we uitgenodigd’, vertelt Rob Peek. ‘Het zette ons aan het denken, we konden op die manier een bijdrage leveren aan de werk- en leefomstandigheden van de koffie- en theeproducenten in de derde wereld’.
Judith Prins, manager restaurants van BHG en Bert Stoker, directeur van Bean & Co. stelden een assortiment samen met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Naast de fairtrade koffie wordt thee geschonken van Bradley’s, een Fairtrade- en Eko gecertificeerd merk. De thee wordt gepresenteerd in bamboe theekistjes, waar de gast een keuze uit kan maken. Met speciale kopjes met opdruk wordt de fairtrade boodschap uitgedragen.

Fairtrade Campagne

De actie van BHG wordt uiteraard toegejuicht door het Platform Bunnik Fairtrade. Het platform rondde onlangs de ‘nulmeting’ af, de uitgangspositie van de campagne. Daaruit blijkt dat op sommige criteria al flink gescoord wordt op de beschikbaarheid van fairtrade producten. In de plaatselijke winkels worden eerlijke producten duidelijk zichtbaar verkocht. Horecazaken serveren fairtrade producten en informeren hun de gasten hierover. Op deze gebieden is al 33% van de doelstelling gehaald. Ook de gemeente Bunnik wordt geacht fairtrade producten in de eigen koffieautomaten te schenken. De consequenties hiervan onderzoekt de gemeente nu eerst. Maar het is zeker niet zo dat het streven naar Fairtrade Gemeente in de koelkast is gezet, zoals onlangs in de pers verwoord werd.

Bij andere bedrijven en maatschappelijke organisaties is vaak de intentie aanwezig om over te stappen op fairtrade producten in kantines en koffiekamers. Het kost vaak even tijd om de omzetting te realiseren, maar de meeste kerken in de gemeente zijn al zover. De vrijwilligers van het Platform Bunnik Fairtrade gaan de rest van het jaar aan het werk om op alle criteria de 100% te halen, zodat eind 2011 de gemeente Bunnik het predicaat ‘Fairtrade Gemeente’ mag voeren. Zie voor meer informatie www.bunnikfairtrade.nl

(Bericht van Platform Bunnik Fairtrade. Verschenen in Bunniks Nieuws ‘t Groentje en De Nieuwsbode editie Bunnik van 13 april 2011. In verkorte vorm verschenen in het AD / Utrechts Nieuwsblad van 15 april 2011)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s