Stichting zoekt ambassadeur
Agnes Corbeij
Simon Runia en Ted Strop – von Meijenfeldt willen het Bunnikse bedrijfsleven motiveren Fairtrade producten te gebruiken.
BUNNIK Stichting Bunnik Fairtrade wil het bedrijfsleven motiveren om Fairtrade producten – zoals koffie, suiker en thee – te gebruiken. Om dat te bereiken is de stichting op zoek naar een ambassadeur uit het ondernemerswereldje. Ook wordt er nog dit voorjaar een bijeenkomst georganiseerd met dit thema voor het Bunnikse bedrijfsleven.
In 2009 hield de Coalitie voor de Mensenrechten in Bunnik een avond over voedsel. Daar werd het idee geboren om er met een groep mensen voor te zorgen dat Bunnik een Fairtrade gemeente zou worden. Zo ontstond het Platform Bunnik Fairtrade – tegenwoordig een stichting. In 2010 ontving de gemeente de gewenste status. Elke twee jaar wordt die titel vernieuwd, de laatste verlenging werd vorige maand gevierd.
De stichting is trots op wat er bereikt is – vooral bij lokale horeca, de gemeente zelf en maatschappelijke organisaties – maar bestuursleden zien ook mogelijkheden tot verbetering. Daarbij gaat Stichting Fairtrade Bunnik zich richten op het Bunnikse bedrijfsleven. Bestuurslid Ted Strop – von Meijenfeldt: “We merken dat het bewustzijn over eerlijke handel begint door te druppelen bij bedrijven. Men is meer bezig met bewust ondernemen, niet alleen met geld verdienen. Daar willen wij op inspelen.”
AMBASSAUDEUR Voor de stichting is het geen optie om bij alle Bunniks bedrijven te gaan leuren. Runia: “We willen in gesprek met de ondernemers die er serieus mee aan de slag willen. Elk bedrijf heeft koffie en thee nodig en het is heel simpel om over te stappen op Fairtrade producten. Iedere leverancier heeft het tegenwoordig, dat hoeft niet dur te zijn. We willen dat geïnteresseerden naar ons toe komen.”
Om dat te bewerkstelligen, is de stichting op zoek naar een ambassadeur. Strop: “We hopen iemand te vinden die zich in het ondernemerswereldje begeeft en zich hard wil maken voor Fairtrade producten. Die persoon heeft een netwerk en spreekt de taal van de ondernemers.”
AVOND Een andere manier om de bedrijven te bereiken is de avonden die de stichting organiseert rond het thema Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Runia: “Een van de criteria om Fairtrade gemeente te mogen zijn, is het organiseren van deze avonden voor het bedrijfsleven. Dat doen we dus eens per jaar. We hebben eens een lezing georganiseerd van de directeur van Figi en de directeur van het Postillion hotel. Ook heeft Vrumona verteld over zijn MVO beleid.”
Dit voorjaar organiseert de stichting weer zo’n bijeenkomst. “We gaan ons best doen nog meer Bunnikse bedrijfsleven aanwezig te krijgen op deze avond. De gemeente helpt ons daarbij.” Wat het onderwerp van de avond wordt, is nog niet helemaal bekend. “We willen wellicht aansluiten bij de klimaatconferentie in Parijs en dan de relatie leggen met Fairtrade en MVO.”
NORM Het uiteindelijke doel van de stichting is dat Fairtrade de norm wordt. Zowel voor bedrijven als particulieren. Runia: “Het toch heel normaal dat elke boer op aarde een eerlijke prijs krijgt voor zijn product?”
(Verschenen in Bunniks Nieuws ’t Groentje op 17 februari 2016)